بررسی «جام‌جم» درخصوص اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره امروز علیه طلاق فردا

بی‌توجهی به آموزش مهارت‌های زندگی به آتش طلاق می‌دمد

3علت اصلی طلاق از زبان زوج‌ها | زندگی بدون آموزش

«نبود مسئولیت پذیری، نبود تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی» این‌ها سه علت اصلی طلاق است؛ مسائلی که از سوی زوج‌های جوان به عنوان علت جدایی در سامانه بهزیستی کشور ثبت شده است. بررسی این مسائل نشان می‌دهد که نظام آموزشی کشور نتوانسته مهارت‌های حداقلی لازم را برای زندگی به افراد آموزش دهد.
«نبود مسئولیت پذیری، نبود تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی» این‌ها سه علت اصلی طلاق است؛ مسائلی که از سوی زوج‌های جوان به عنوان علت جدایی در سامانه بهزیستی کشور ثبت شده است. بررسی این مسائل نشان می‌دهد که نظام آموزشی کشور نتوانسته مهارت‌های حداقلی لازم را برای زندگی به افراد آموزش دهد.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۸۹

به گزارش جام جم‌ آنلاین، آمار طلاق در کشور نگران کننده است، بررسی آمار ازدواج و طلاق در سال  گذشته از این حکایت دارد که از هر سه ازدواج سرنوشت یکی به طلاق ختم می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز به‌تازگی به افزایش آمار طلاق اشاره کرده و گفته براساس‌ برنامه ششم توسعه قرار بود که میزان طلاق ۲۰ درصد کاهش  پیدا کند. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار طلاق حدود 8درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

کارشناسان مسائل مختلفی را برای افزایش طلاق مطرح می‌کنند‌ از مشکلات اقتصادی گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی. با این حال زوج‌هایی که تصمیم به طلاق می‌گیرند نیز مسائل مختلفی را به عنوان علت جدایی مطرح می‌کنند.

از بی‌مسئولیتی تا بی‌توجهی

پای حرف‌های زوج‌هایی که تصمیم به جدایی گرفته‌اند اگر بنشینید خواهید شنید که مسائلی مانند بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی بیش از هر چیز دیگری آنها را آزار می‌دهد.

دکتر بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: براساس خود اظهاری زوج‌هایی که تصمیم به جدایی گرفته‌اند، می‌توان گفت نبود مسئولیت پذیری، نبود تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی  سه عامل اصلی طلاق از زبان زوج‌هاست.

آن طور که او توضیح می‌دهد کم نیستند زوج‌هایی که مهارت‌های لازم برای زندگی‌ را کسب نمی‌کنند، برای نمونه بسیاری از زوج‌ها که تصمیم به جدایی می‌گیرند در مهارت‌های ارتباطی مانند گفت‌وگو و انتقال پیام ضعف‌ دارند.

‌مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: سرنوشت بسیاری از ازدواج‌ها نیز به طلاق ختم می‌شود، چون زوج‌های جوان به نیازهای یکدیگر بی‌تفاوت هستند.

به گفته او بحث بی‌توجهی که زوج‌ها به عنوان طلاق از آن یاد می‌کنند نیز به نیازهای زوجین برمی‌گردد. در واقع برخی زوج‌ها شناخت مناسبی از نیازهای یکدیگر ندارند. به همین دلیل برای تامین آنها اقدام نمی‌کنند.‌

کارشناسان معتقدند با توجه به دلایلی که زوج‌ها به عنوان علت اصلی طلاق ثبت می‌کنند، می‌توان گفت نظام آموزشی کشور آن طور که باید برای آموزش و تربیت افراد تلاش نمی‌کند. در واقع جای‌ آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس خالی است.

به عبارت دیگر این روزها اولویت بسیاری از مدیران مدارس آموزش دانش آموزان برای قبولی در کنکور است به همین دلیل دانش آموزان مهارت‌های تست‌زنی را می ‌آموزند. اما برای زندگی آماده نمی‌شوند.

اضطراب، استرس و وسواس

بی‌توجهی به آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی کشور سبب شده برخی از شهروندان دچار مشکلات روانشناختی شوند. براساس آمارهای ‌ وزارت بهداشت و درمان‌ می‌توان گفت حدود 30 درصد از ایرانیان بالای 15 سال درگیر مشکلات روانشناختی هستند.

‌این درحالی است که بسیاری از شهروندان برای رفع این مشکلات و استفاده از نظر مشاوران با سامانه صدای مشاور بهزیستی(1480) ارتباط برقرار می‌کنند.

‌مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی در پاسخ به اینکه بیشترین دلیل تماس شهروندان با این سامانه چیست؟ می‌گوید: بیشترین تماس‌ گرفته شده با سامانه صدای مشاور را می‌توان به دو دسته کلی مشکلات و اختلالات تقسیم کرد،  چراکه حدود 60 درصد تماس‌ها به مشکلات و کمتر از 40 درصد نیز به اختلالات مربوط می‌شود.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد در بخش مشکلات، شهروندان بیشتر به دلیل ‌ مسائل میان فردی و مشکلات مرتبط با خانواده‌‌، همسر، خانواده همسر و مسائل مرتبط با تربیت ‌ فرزند با مشاوران سازمان بهزیستی ارتباط برقرار می‌کنند.

وحیدنیا عنوان می‌کند: در بخش اختلالات نیز بیشترین تماس ها به اختلالات اضطرابی، وسواس و استرس مربوط می‌شود.‌

‌‌به گفته او در سال حدود یک میلیون و 800هزار تماس موفق با سامانه صدای مشاور بهزیستی گرفته می‌شود  و در این بین بیشترین تماس را خانم‌ها برقرار می‌کنند.

در انتخاب مشاور دقت کنید

3علت اصلی طلاق از زبان زوج‌ها | زندگی بدون آموزش

این روزها مشاورنماهای زیادی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، افرادی که ادعا می‌کنند می‌توانند مشکلات شهروندان را در کمترین زمان ممکن حل کنند، البته پای این مشاوران به دنیای واقعی نیز باز شده است و آنها از هر فرصتی برای سوء استفاده از نیاز شهروندان استفاده می‌کنند.

 ‌مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: روانشناسی و مشاوره فعالیتی تخصصی است به همین دلیل شهروندان هنگام مراجعه به این افراد باید مطمئن شوند، مشاوری که انتخاب می‌کنند، صلاحیت لازم را دارد.

آن طور که او توضیح می‌دهد شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که مشاور آنها مجوزهای لازم را از سازمان بهزیستی و سازمان نظام مشاوره و روانشناسی دریافت کرده است.

وحیدی‌نیا ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع خدمات مشاوره سازمان بهزیستی با توجه به نیاز خود مرکزمشاوره و درمانگر مناسب را انتخاب کنند.

به گفته او علاوه بر این شهروندان می‌توانند در صورت نیاز شکایت خود از مشاوران و مراکز مشاوره را در سامانه ملی دیده‌بان سازمان بهزیستی کشور(خط ۱۴۸۲ ) ثبت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها